Page Menu

Sebuah blog caca-marba yang hidup segak mati tak mau.
Blogger dia pun sekejap update sekejap jadi hantu.

Total Pageviews

Dibina oleh Ayuni Rafilah © 2014-2023 Hak Cipta Terpelihara
Dikuasakan oleh Blogger.

Luckin Kopi Dan Pau Petai


Pada suatu hari penulis bersama sepupu telah tersesat di Kuala Lumpur walaupun kami berdua orang Kuala Lumpur. Dah 15 tahun kami tak berjalan di kawasan sekitar Pasar Seni sejak meninggalkan kerja lama di ibu kota. Alangkah terkejutnya kami apabila mendapati stesen LRT Pasar Seni dah besar berbanding dahulu. Nak berjalan kaki pun dah senang sekarang sebab lorong jalan kakinya dah lebar serta tak berlubang macam dulu. Jalan punya jalan dalam 3-5 minit terserempak dengan sebuah kopitiam 2 tingkat diberi nama Luckin Kopi di Jalan Panggong.

Luckin Kopi di Jalan Panggong

Intai dalam kedai tengok ramainya orang. Staf Luckin Kopi muncul lalu meminta kami ambil nombor giliran untuk mendapatkan meja. Macam klinik pula. Sambil menunggu sambil mengunyah maruku yang disediakan di luar. Lupa nak tanya maruku tu kena bayar ke tak. Memandangkan penulis dan sepupu dah lapar serta memiliki selera makan yang besar, kami pun cubalah beberapa menu popular di Luckin Kopi ni. Adalah dalam 20 jenis hidangan kami cuba. Sebab inilah kami berdua masih bujang.

Lihatlah kerakusan kami.

Harga menu di sini memang berbaloi dengan saiz portion dan kesedapan dia. Di samping minuman Luckin Kopi Kaw Cincau, Teh Tarik Cincau, Luckin Kopi Kaw Peng dan Luckin Cham Peng, pilihan hidangan pun agak unik sebab berkonsepkan masakan fusion iaitu menggabungkan rasa Timur dan Barat. Contohnya macam senarai menu popular Luckin Kopi di bawah...

Ini Pasta Petai. Nampak tak sambal petai dia tu... fuhh!!!

Salted Egg Chicken Rice yang lemak berkrim

Chee Cheong Fun

Sudah tentu ini ialah nasi lemak

Hainanese Chicken Chop

Entah apa nama mee goreng ni, lupa pula dah

Siapa kata roti bakar boleh dimakan masa sarapan pagi saja?

Rojak Luckin Kopi. Malangnya penulis tak suka makan rojak, jadi tak tahu bagaimana rasanya. Ini rojak daripada pinggan sepupu penulis.

Sedap oh makan masakan panas-panas. Depan ni Hot & Sour Soup. Belakang tu pula Cheesy Chicken & Fries. Dia punya amaun cheese tu melampaui batasan.

Kalau nak tahu menu apa lagi yang ada di Luckin Kopi beserta harga setiap hidangan sila klik link ni: Luckin Kopi Full Menu

Tiba-tiba sepupu berkata, "Eh, kedai Luckin Kopi ni status dia halal ke?"

Dah melantak satu pinggan salted egg chicken baru dia nak tanya. Penulis pun pergi jalankan misi menyiasat dapur Luckin Kopi yang terletak di tingkat bawah kedai. Mula-mula ingatkan dapurnya terletak betul-betul di bawah tangga ruang depan tu. Rupa-rupanya bangunan dia bersambung dengan satu lagi blok bangunan di belakang. Dekat tengah-tengah laluan nak pergi ke bangunan satu lagi tu ada lanskap taman ringkas yang menarik untuk pengunjung berhenti dan ambil selfie.

Turun ke bawah cari dapur. Eh, mana dapurnya?

Rupa-rupanya ada laluan ke arah dapur dalam bangunan sebelah di sini

Ada taman mini di sini. Bolehlah ambil selfie kejap.

Sempat pula itik ni dating berdua-duaan di taman

Puas hati juga dapat melihat sendiri keadaan dapur Luckin Kopi ni. Walaupun tidak mempunyai sijil halal namun kedai ini jelas sekali mesra pelanggan Muslim kerana tidak menghidangkan makanan berasaskan khinzir dan minuman beralkohol. Ruang dapur dia terbuka dan pengunjung dapat melihat makanan serta yang minuman yang disediakan di atas kaunter. Kelihatan ramai staf bertungkus-lumus menyediakan masakan dalam kadar segera disebabkan ramai pelanggan yang datang pada hari itu. Nampak kebersihan dapur dia pun terjaga.

Okey, dah jumpa dapur. Misi selesai.

Dah balik ke meja, sambung makan pau petai pula. Sebenarnya bukan dalam pau tu ada petai, tapi ia dicicah dengan sambal petai. Pau atau mantou Luckin Kopi ini merupakan juadah kegemaran penulis sebab ia teramat lembut dan gebu, seolah-olah menggigit seekor arnab putih tak bersalah dan comel yang diperbuat daripada marshmallow. Sangat bahagia. Ya, begitulah perasaan penulis apabila menjamah pau ini. 

Antara pau paling sedap di alam semesta

Kalau singgah di KL dan nak cuba menu Luckin Kopi bolehlah pergi ke lokasi ni:

No 14, Jalan Panggong, 
Pusat Bandaraya, 
50000 Wilayah Persekutuan, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Kedai Luckin Kopi ni mesra pelangggan Muslim, jadi kalau ada pembaca non-Muslim ingin membawa rakan Muslim keluar makan memang sesuai pergi ke Luckin Kopi. Nak letak kereta pun senang sebab ada tempat parkir kereta berbayar betul-betul di hadapan kedai Luckin Kopi. Untuk membuat sebarang tempahan bagi mengadakan majlis atau sebagainya boleh hubungi Luckin Kopi melalui talian berikut:

Tel: 016-397 6898
Facebook: luckinkopi
Instagram: @luckinkopi

Kalau lalu depan Balai Polis Tun HS Lee boleh nampak Luckin Kopi di seberang jalan. Luckin Kopi buka setiap hari kecuali Jumaat dari jam 7 am pagi hingga 9 pm malam. Jadi Luckin Kopi sentiasa ada pilihan makanan untuk hidangan sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam.

*Review ini tidak dibayar oleh pemilik Luckin Kopi sehingga sekarang, mungkin beliau dan PR sudah terlupa tentang pembayaran. 

2 ulasan:

  1. MashaAllah.. banyaknye menu ! semua sedap-sedap pulak tu..

    https://www.nurulsyahirah.com/2019/11/follow-5-akaun-instagram-ini-untuk-kandungan-tentang-kewangan-terbaik.html

    BalasPadam
  2. Sedap2 menu tue..nak2 pasta petai tue..mnyelrakan..ngn rojak..kuah xkedekut kan kak..btw jmput snggah dan follow blog saya..
    https://aimanziyad.blogspot.com/2019/12/sahut-cabaran-30-hari-dengan-jeanc.html

    BalasPadam