Skip to main content

Posts

Sikit-Sikit Nak Bagi Derma...

Tengah tengok cerita Then Barbara Met Alan di Netflix. Berdasarkan kisah sebenar tentang pasangan kelainan upaya yang berjuang mendapatkan hak sama rata untuk penggunaan pelbagai kemudahan awam di United Kingdom era 1990-an.  Cerita dia bagus dalam menyampaikan sentimen golongan kelainan upaya terhadap penerimaan masyarakat yang cuba membantu tetapi tak cuba memahami isu sebenar masalah mereka. Orang tu nak peluang belajar, bekerja, bersantai dan dapatkan akses kepada kemudahan seperti klinik, khidmat guaman dan sebagainya dengan selamat dan selesa sama seperti orang lain, tapi masyarakat asyik nak bagi sumbangan wang. Tak membantu langsung. Macam di Malaysia ni sikit-sikit nak bagi derma, sikit-sikit nak bagi derma... padahal masalah orang tu ialah tak ada pekerjaan, tak ada IC, tak ada surat beranak, tak ada rumah, tak ada kemudahan asas, tak dapat pembelaan keadilan... bagilah bantuan yang betul-betul menyelesaikan masalah. Ni tak, pergi buat rancangan tv minta orang kesian beramai-
Recent posts

Manusia Berasal Dari Beruk?

Ini ialah gambar rangka manusia (kiri) dan rangka gorilla (kanan). Entah macam mana Darwin boleh kata manusia berasal dari beruk... Bentuk tengkorak, tulang selangka, tulang sulbi, tulang pinggul dan tarsal kaki pun tak sama langsung. Gelaran Darwin sebagai saintis patut ditarik balik. Semasa dia membuat "penemuan agung" iaitu teori evolusinya pun Darwin terbukti sedang mengalami masalah mental sejak berusia 16 tahun (Darwin pernah menulis tentang penyakit jiwa yang dialaminya dalam surat kepada rakan saintis bernama Robert Hooker... Darwin juga pernah mengatakan dia risau jikalau teori evolusinya cuma fantasi yang dicipta oleh penyakitnya dan jika memang benar-benar wujud Tuhan Pencipta yang Maha Esa - menunjukkan Darwin sendiri tidak yakin dengan teori evolusi yang dibentangnya). Bagaimana dunia boleh tersimpang oleh "teori evolusi" Darwin yang kurang waras? Tak hairan, tengoklah bagaimana dunia boleh terikut mengiktiraf hak golongan LGBTQRSTUVWXYZ juga. Dunia ini

Legenda Gitar Elektrik Les Paul

9 haribulan Jun merupakan ulangtahun kelahiran lelaki yang mencipta revolusi baru dalam muzik 'rock n roll' dan rock - dialah Les Paul, bapa kepada gitar elektrik. Les Paul atau nama penuhnya Lester William Polsfuss (June 9, 1915 – August 12, 2009) merupakan seorang pemain muzik jazz dan country, serta penggubah lagu dan perekacipta. Sekiranya anda biasa bermain gitar, mesti anda tahu tentang teknik chording, lick, trill dan fret dalam timing. Kalau nak tau, semua teknik tu merupakan hasil inovasi bakat muzik Les Paul.  Les Paul semasa remaja Semasa zaman kanak-kanak, Les Paul menemui cara untuk memudahkannya bermain harmonika sambil memetik gitar pada masa yang sama dengan mencipta pemegang harmonika yang boleh digantung di leher. Pada usia 13 tahun, Les Paul telah berkecimpung dalam bidang muzik sebagai gitaris serta pemain harmonika separa profesional dan pernah membuat persembahan di serata Missouri. Eksperimen dengan gitar Les Paul tidak berapa puas hati dengan

Mah Nakorn (Citizen Dog) - Perempuan Alergik Bas, Rider Zombie, Teddy Bear Merokok dan Nenek Jadi Cicak

Takdir telah membawa seorang pemuda kampung ke bandar Bangkok untuk mencari impiannya, tanpa dia menyedari bahawa apa yang diimpikan selama ini sebenarnya telah lama berada di depan matanya apabila dia berhenti mengejar. Itulah tema utama filem Mah Nakorn atau terjemahan Bahasa Inggerisnya Citizen Dog yang diterbitkan pada tahun 2004. Filem arahan Wisit Sasanatieng ini diadaptasi dari novel karya isteri Wisit sendiri, dan pernah dinobat sebagai filem keenam daripada 10 Filem Terbaik 2005 oleh majalah Time.  Inilah gaya anak kampung tiada pelajaran, kuli kuli sahaja memang tidak padan, cantik ba kau itu banyak yang tergoda, lagi orang kaya... Dengan jalan cerita yang berpentaskan dunia "surreal", Mah Nakorn menengahkan kisah nasib seorang pemuda dari desa bernama Pod (Mahasamut Boonyaruk) yang berhijrah ke Bangkok untuk mencari kerja, walaupun Pod telah banyak kali diberi amaran oleh neneknya (Raenkum Sannin) bahawa dia akan tumbuh ekor sekiranya dia d

Huru Hara Hari Raya

Siapa sangka tarikh Aidilfitri bagi tahun 2022 dalam kalendar kuda tu dah terlari daripada kiraan baru falak. Setelah dipertikaikan oleh golongan netizen di Malaysia selama beberapa hari, kini tibalah masanya tarikh Hari Raya Aidilfitri bagi tahun 2022 (1443 Hijrah) diumumkan jatuh pada hari Isnin 2 Mei 2022. Maka kelam-kabutlah warga negara pada malam ini sebab esoh dah raya... Ada yang baru nak balik kampung. Ada yang baru nak menggosok baju raya. Ada yang tak sempat pun nak beli baju raya. Yang masih tersangkut dalam jem dalam perjalanan balik kampung pun ada, lagi kesian. Tapi ini barulah debaran raya kan? Penat tapi seronok. Yang penting 1 Syawal disambut dengan penuh kegembiraan... terutama sekali setelah 2 tahun kita tidak menyambut raya dengan meriah bersama keluarga disebabkan pandemik sejak tahun 2020. Boleh dikatakan bahawa Syawal pada tahun ini membawa seribu satu makna. Al-Fatihah juga kepada mereka yang telah pergi meninggalkan kita di waktu pandemik lalu. Selamat Hari Ra

Sultan Selangor Beli Lukisan Lucu

DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah dipercayai telah membeli sebuah lukisan lucu berbentuk satira yang memaparkan ahli-ahli Parlimen dengan rupa haiwan seperti katak dan monyet. Lukisan tersebut kini diletakkan di dalam bilik istirehat peribadi Sultan Selangor. Pembelian ini menarik perhatian ramai rakyat kerana ia bukan sahaja memiliki unsur sindiran terhadap ahli-ahli Parlimen negara yang adakalanya kecoh dalam Dewan seperti monyet, malah kebetulan pada minggu ini Parlimen sedang membentangkan rang undang-undang yang menghalang ahli Parlimen daripada tindakan lompat parti. Mereka yang berperangai seperti 'katak' suka melompat parti mungkin akan dikenakan tindakan kehilangan kerusi di Parlimen sekiranya berbuat sedemikian lagi.

Burung Ini Comel Macam Patung

Geramnya tengok burung Korean Crow Tit ni... dahlah bulat, gebu pula tu! Rupa dia sebiji macam bebola kapas yang bersayap kecil. Tambahan lagi apabila saiz burung ini memang kenit dan muat dalam genggaman tangan. Burung yang berasal dari Korea Selatan ini tergolong dalam kumpulan Aegithalos caudatus (Long-tailed Tit). Gambar-gambar burung ini yang pernah diambil memang menarik dan tak jemu dipandang. Oleh kerana kecomelannya, ramai orang beranggapan bahawa burung ini tidak wujud dan menyangka ia burung patung. Lihat betapa comelnya dia nak terbang dengan sayapnya yang kecil tu! Waaaahhhh... Tak dapat dinafikan bahawa burung kenit ini merupakan spesis burung yang paling comel di dunia. Burung Korean Crow Tit juga disebut dalam lagu K-Pop berjudul 'Baepsae' nyanyian kumpulan BTS.