June 9, 2022

Legenda Gitar Elektrik Les Paul


9 haribulan Jun merupakan ulangtahun kelahiran lelaki yang mencipta revolusi baru dalam muzik 'rock n roll' dan rock - dialah Les Paul, bapa kepada gitar elektrik.

Les Paul atau nama penuhnya Lester William Polsfuss (June 9, 1915 – August 12, 2009) merupakan seorang pemain muzik jazz dan country, serta penggubah lagu dan perekacipta. Sekiranya anda biasa bermain gitar, mesti anda tahu tentang teknik chording, lick, trill dan fret dalam timing. Kalau nak tau, semua teknik tu merupakan hasil inovasi bakat muzik Les Paul. 

Les Paul semasa remaja

Semasa zaman kanak-kanak, Les Paul menemui cara untuk memudahkannya bermain harmonika sambil memetik gitar pada masa yang sama dengan mencipta pemegang harmonika yang boleh digantung di leher. Pada usia 13 tahun, Les Paul telah berkecimpung dalam bidang muzik sebagai gitaris serta pemain harmonika separa profesional dan pernah membuat persembahan di serata Missouri.

Eksperimen dengan gitar

Les Paul tidak berapa puas hati dengan kualiti bunyi yang dihasilkan oleh gitar akustik, terutama sekali apabila membuat persembahan dalam dewan yang luas. Oleh itu, dia cuba mencipta gitar yang mampu mengeluarkan bunyi kuat dan nyaring dengan menggunakan kuasa elektrik. Pernah sekali Les Paul hampir maut terkena kejutan elektrik semasa tengah bereksperimen dengan gitar elektriknya. Prototaip gitar elektrik yang dihasilkan Les Paul diberi nama "The Log". Gitar elektrik ini dimainkan bersama amplifier yang boleh mengubah volume gitar.

Pada mulanya gitar berdasarkan rekaan "The Log" milik Les Paul dikeluarkan oleh kilang Epiphony pada thn 1940. Rekaan "The Log" kemudian dijenamakan semula oleh Gibson Guitar Corporation sebagai Gibson Les Paul setelah pengeluaran gitar Fender model Esquire mendapat perhatian di pasaran. 
Model Gibson SG

Namun begitu, rekaan asal "The Log" telah diubah oleh Gibson Guitar Corporation tanpa pengetahuan Les Paul dan ini menyebabkan Les Paul menamatkan kontraknya dengan Gibson. Les Paul tidak suka dengan rupa gitar Gibson yang dikatakan agak agresif berbanding rupa rekaan asalnya. Rekaan gitar Gibson yang baru itu juga lebih ringan dan nipis berbanding rekaan asal. Sejurus selepas penamatan kontrak, Gibson menukar nama gitar keluaran mereka daripada Gibson Les Paul kepada Gibson SG.

Model Gibson Les Paul klasik

Rekaan asal Gibson Les Paul kembali menjadi popular beberapa tahun kemudian apabila gitaris terkenal Eric Clapton dilihat membuat persembahan menggunakan Gibson Les Paul.

June 2, 2022

Boba Di Planet Marikh?


Pada Mac 2004, kira-kira dua tahun selepas perayau Opportunity milik NASA mendarat di planet Marikh, imej suatu objek mirip boba (bebola sagu ubi yang sering dimasukkan ke dalam minuman teh manis oleh kedai-kedai francais seperti Tealive, Chatime, The Alley dan Xing u Tang) bertaburan di atas planet Marikh. 

Di samping itu Opportunity juga menemui suatu objek mirip seekor arnab bertelinga panjang berjaya dirakam oleh perayau terbabit. Penemuan ini menggemparkan orang ramai kerana mustahil ada kehidupan yang mampu tinggal di planet yang belum mempunyai sistem tampungan air serta komponen udara terdiri daripada 95% karbon dioksida. Setelah pihak NASA mengamati rakaman tersebut betul-betul, saintis membuat andaian bahawa "boba" tersebut ialah butiran mineral hematit, manakala "arnab angkasa" pula merupakan sisa buangan yang datang dari kenderaan pengangkutan mereka di atas planet Marikh, seperti penebat kapas atau fiber Vectran.


Selain daripada objek mirip boba dan arnab yang dirakam oleh Opportunity, perayau-perayau lain NASA juga telah berjaya merakam pelbagai imej pelik yang ditemui di atas planet Marikh di sepanjang misinya. Antaranya ialah:

Batu berbentuk tubuh manusia.
Ditemui oleh perayau Spirit.
Januari 2008.

Objek mirip tikus atau tupai.
Ditemui oleh Curiosity.
Disember 2012.

Objek berbentuk sfera sempurna seperti bola. 
Ditemui oleh perayau Curiosity.
 September 2014.

Objek mirip tiang lampu trafik.
Ditemui oleh perayau Curiosity.
 September 2014.

Objek mirip kepala robot atau patung berhala.
Ditemui oleh perayau Curiosity.
 September 2014.

Batu berbentuk piramid.
Ditemui oleh perayau Curiosity.
Mei 2015.

Objek mirip ketam di lubang sebuah gua.
Ditemui oleh Curiosity.
Ogos 2015.

Lembaga menyerupai wanita sedang memerhati perayau dari atas bukit.
Ditemui oleh Curiosity.
Ogos 2015.

Objek menyerupai rangka manusia.
Ditemui oleh perayau Opportunity.
Februari 2018.

Kontroversi tentang sama ada wujudnya kehidupan di planet Marikh bermula sejak tahun 1976 apabila pesawat angkasa Viking 1 dan Viking 2 milik NASA secara tidak sengaja telah merakam imej menyerupai wajah manusia di sebuah kawasan dinamakan sebagai Cydonia di muka bumi planet Marikh (gambar di bawah). Para saintis telah mengesahkan bahawa wajah-wajah yang ditemui itu sekadar hasil ilusi optik akibat pencahayaan kawasan sekitar. Tetapi benarkah ia sekadar ilusi optik?


May 28, 2022

Tawaran Pengajian Ke Universiti Di Maghribi Bagi Sesi Kemasukan 2022/2023

PERMOHONAN ATAS TALIAN BAGI MELANJUTKAN PENGAJIAN KE UNIVERSITI DI MOROCCO BAGI SESI KEMASUKAN 2022/2023 

Dimaklumkan bahawa pelajar Malaysia yang berhasrat untuk melanjutkan pengajian ke Universiti di Morocco bagi sesi 2022/2023 perlu membuat permohonan secara atas talian talian dipautan https://dohe.mohe.gov.my/morocco akan dibuka pada 24 Mei 2022 (Selasa) pada jam 10.30 pagi sehingga 9 Jun 2022 (Khamis) selewat-lewatnya jam 5.00 petang . 

* Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut boleh berhubung melalui Bahagian Education Malaysia, Jabatan Pendidikan Tinggi seperti berikut :

No. Tel : 0388706217 / 0388706226
Email : ol.bem@mohe.gov.my

May 26, 2022

Cacar Monyet (Monkeypox)

Apakah Cacar Monyet?

Cacar monyet atau monkeypox merupakan sejenis virus yang disebarkan oleh haiwan ke manusia (zoonosis virus). Simptomnya hampir sama dengan simptom yang dilihat dalam penyakit jenis cacar (smallpox) pada satu ketika dahulu tetapi kurang serius secara klinikal. Setelah pembasmian cacar pada 1980 dan pemberhentian penghasilan vaksin cacar, cacar monyet muncul sebagai orthopoxvirus yang paling penting. 

Cacar monyet biasanya berlaku di Afrika Tengah Dan Barat, berdekatan dengan hutan hujan tropika. Kes pertama cacar monyet dilihat pada seorang warganegara Kongo, Afrika Selatan pada tahun 1970. Semenjak itu, terdapat beberapa kes eksport yang dikenal pasti di Amerika Syarikat, Israel, United Kingdom dan juga Singapura. Terdapat satu kes sahaja cacar monyet di Singapura yang disahkan pada bulan Mei 2019. Walaubagaimanapun, tiada kes cacar monyet di indonesia dan Malaysia.

Gejala Cacar Monyet

Gejala cacar monyet akan muncul dalam anggaran 5-21 hari selepas pesakit terdedah kepada virus ini. Jangkitan ini boleh dibahagikan kepada dua tempoh.

  • Tempoh pertama berlangsung selama 0-5 hari. Pesakit akan mengalami demam, sakit kepala yang teruk, sakit belakang, sakit otot dan rasa letih yang melampau. Benjolan kelenjar getah bening pada peringkat awal merupakan sifat yang biasanya membezakan cacar monyet daripada penyakit yang serupa seperti cacar air, campak dan cacar.
  • Erupsi kulit biasanya berlaku satu ke 1-3 hari selepas demam. Ruam lebih tertumpu di bahagian muka dan anggota badan berbanding badan. Ruam ini akan dilihat pada muka, tapak tangan dan tapak kaki. Bahagian lain seperti mukosa mulut, genitalia, konjunktiva dan kornea turut boleh terjejas. Ruam yang terbentuk biasanya bermula sebagai bintik-bintik kemudian bertukar kepada vesikel yang berair atau bernanah. Ruam ini akhirnya akan mengering dan membentuk kerak di kulit lalu tertanggal dari permukaan kulit. Kadangkala, ruam ini boleh bergabung sekiranya tumbuh berdekatan dan menyebabkan ruam yang lebih besar saiznya.

Cacar monyet biasanya boleh sembuh dengan sendiri dalam masa 2-4 minggu. Kes yang lebih serius dan berlarutan biasanya terjadi dalam kalangan kanak-kanak.

Penyebab Dan Faktor Risiko Cacar Monyet

Kes index biasanya pesakit yang terdedah kepada virus ini melalui kontak dengan darah dan cecair lain (seperti air liur) haiwan yang dijangkiti. Haiwan seperti tupai, monyet dan tikus dikenal pasti sebagai pembawa virus ini. Oleh itu, anda boleh mendapat cacar monyet sekiranya anda makan daging haiwan yang dijangkiti secara mentah atau kurang masak.

Jangkitan manusia ke manusia adalah terbatas tetapi boleh berlaku. Penyakit cacar monyet dalam manusia disebabkan oleh virus monkeypox  yang tersebar melalui titisan air liur pesakit yang masuk melalui mata, mulut, hidung atau luka yang terdedah. Benda pesakit cacar monyet yang tercemar juga boleh menjadi punca jangkitan seperti pakaian dan sudu. Dapatlah disimpulkan bahawa penjawat kesihatan dan mereka yang tinggal serumah dengan pesakit cacar monyet berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan ini.

Cara Mendiagnosis Cacar Monyet

Pada peringkat awal jangkitan ini, doktor akan melakukan pemeriksaan simptom dan ruam yang timbul. Sejarah perjalanan ke negara yang tinggi dengan kes cacar monyet juga akan diambil kira kerana ini akan meningkatkan kemungkinan bahawa punca gejala yang dihadapi ialah cacar monyet. 

Namun, ruam sahaja tidak dapat mengasingkan simptom cacar monyet daripada penyakit lain yang mempunyai ruam yang serupa seperti cacar air, jangkitan bakteria pada kulit, kudis, sifilis dan reaksi alergi pada kulit. Oleh itu, ujian makmal akan dikendalikan untuk mendapat diagnosis yang tepat. Ujian ini bernama polymerase chain reaction. Antara sampel yang boleh diambil ialah:
  • Sampel darah
  • Biopsi ruam kulit

Rawatan Cacar Monyet

Buat masa sekarang, masih tiada rawatan spesifik untuk cacar monyet. Rawatan untuk cacar monyet biasanya rawatan simptomatik. Ubat seperti paracetamol akan diberi untuk meredakan demam dan sakit badan. Berdasarkan CDC (Centre For Disease Control And Prevention), apabila berlakunya wabak cacar monyet, ubat antiviral boleh digunakan untuk rawatan bagi jangkitan yang serius. 

Komplikasi Dan Cara Pencegahan 

Cacar monyet mempunyai kadar sembuh yang tinggi. Namun, kadar kematian dalam kalangan pesakit yang dijangkiti cacar monyet ialah sebelas peratus. Kadar kematian lebih tinggi dalam kanak-kanak. Hal ini kerana terdapat komplikasi yang boleh muncul daripada jangkitan ini. Menurut WHO, komplikasi yang boleh berlaku ialah:
  • Jangkitan sekunder
  • Bronkopneumonia
  • Sepsis
  • Jangkitan otak
  • Jangkitan kornea diikuti kehilangan penglihatan

Untuk mengelakkan daripada dijangkiti cacar monyet, terdapat beberapa langkah yang boleh dilakukan.
  • Elakkan kontak rapat dengan haiwan pembawa virus in
  • Elakkan makan makanan yang mentah atau kurang masak
  • Sentiasa membasuh tangan sebelum makan, menyentuh mata atau hidung dan membersihkan luka
  • Elakkan berkongsi alat makan dengan pesakit cacar monyet
  • Asingkan pesakit cacar monyet daripada orang seisi rumah 
  • Bagi penjawat kesihatan, sentiasa gunakan alat pelindung diri semasa mengendalikan pesakit cacar monyet

Sumber: Dr Sri Viknarajan, MD (Universiti Hasanuddin, Indonesia)

May 25, 2022

Review Filem - Mah Nakorn (2004)


Takdir telah membawa seorang pemuda kampung ke bandar Bangkok untuk mencari impiannya, tanpa dia menyedari bahawa apa yang diimpikan selama ini sebenarnya telah lama berada di depan matanya apabila dia berhenti mengejar. Itulah tema utama filem Mah Nakorn atau terjemahan Bahasa Inggerisnya Citizen Dog yang diterbitkan pada tahun 2004. Filem arahan Wisit Sasanatieng ini diadaptasi dari novel karya isteri Wisit sendiri, dan pernah dinobat sebagai filem keenam daripada 10 Filem Terbaik 2005 oleh majalah Time. 

Inilah gaya anak kampung tiada pelajaran, kuli kuli sahaja memang tidak padan, cantik ba kau itu banyak yang tergoda, lagi orang kaya...

Dengan jalan cerita yang berpentaskan dunia "surreal", Mah Nakorn menengahkan kisah nasib seorang pemuda dari desa bernama Pod (Mahasamut Boonyaruk) yang berhijrah ke Bangkok untuk mencari kerja, walaupun Pod telah banyak kali diberi amaran oleh neneknya (Raenkum Sannin) bahawa dia akan tumbuh ekor sekiranya dia duduk di bandar. Pod memulakan kerjayanya di sebuah kilang pengeluar tin sardin, di mana pada suatu hari jari Pod tiba-tiba hilang dalam salah satu tin sardin yang diprosesnya.

Ah, sudah... tekun sangat bekerja sampai hilang satu jari.

Pod mula membeli sardin setiap hari untuk mencari jarinya yang hilang itu. Akhirnya Pod terjumpa sebatang jari dalam salah satu tin sardin yang dibeli lalu dia cuba menyambung semula jari itu ke tangannya. Namun ada sesuatu yang tidak kena - rupa-rupanya jari Pod berada di tangan seorang lelaki lain yang nyaris mengorek hidung lalu berlaku satu perbalahan di antara mereka berdua yang berebutkan jari masing-masing. Sejurus selepas perbalahan Pod dan lelaki itu, mereka pun menjadi kawan baik. 

Di luar tempat kerja, Pod juga menjalin persahabatan dengan seorang penunggang motor Gojek yang telah bertukar menjadi zombie gara-gara terlibat dengan kemalangan yang meragut nyawanya kerana tidak memakai topi keledar semasa ditimpa hujan topi keledar. Walaupun sudah mati dan menjadi zombie, penunggang motor Gojek itu tetap setia menjalankan tugasnya membawa penumpang ke sana ke mari.

Menjadi zombie bukan halangan untuk keluar mencari rezeki. 
Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. 

Oleh kerana Pod tidak ingin kehilangan jari lagi, dia berhenti bekerja di kilang tin sardin lalu mengambil kerja baru sebagai pengawal keselamatan di sebuah syarikat korporat. Pod mula jatuh hati dengan seorang gadis tukang cuci bangunan bernama Jin (Sangthong Keduthong).

Apa yang menarik tentang Jin ialah dia mempunyai OCD oleh itu asal ada sedikit kekotoran dia akan segera mencucinya, sesuai dengan kerjanya sebagai tukang cuci. Satu lagi tabiat aneh Jin ialah dia akan membawa senaskhah buku berwarna putih yang ditulis dalam bahasa yang dia sendiri pun tidak faham maksudnya. Misi hidup Jin ialah untuk memahami isi buku tersebut sambil mengejar impiannya. Pod amat tertarik dengan sikap Jin yang berpegang teguh kepada impian dan cara Jin melayan impiannya bagai kanak-kanak melayan anak patung.

Apa agaknya isi kandungan buku tu sampai jalan tak pandang orang langsung?

Apabila Pod mendapat tahu Jin mempunyai alahan terhadap bas awam, Pod segera menukar pekerjaan kepada pemandu teksi semata-mata agar Jin dapat mengelak daripada terkena alahan (dan juga supaya Pod dapat peluang untuk mendekati Jin semasa Jin berulang-alik dari kerja). 

Menjadi pemandu Grab demi menyelamatkan cinta hati daripada alahan bas.

Sepanjang masa Pod menjadi pemandu teksi dia berkenalan dengan beberapa penumpang yang terdiri daripada pelbagai ragam, termasuk seorang kanak-kanak perempuan kecil bernama Baby Mam yang bersifat kasar dan ganas serta patung beruangnya yang boleh bercakap dan kuat merokok bernama Tongchai, dan seorang lelaki pelik yang gemar menjilat segala benda yang dilihat di depan matanya.

Ini dah kenapa orang pun nak dijilatnya...

Di saat Pod ingin meluahkan isi hatinya kepada Jin, dia menjadi kecewa apabila Jin mula obses dengan kegiatan aktivis alam sekitar yang melancarkan kempen memboikot botol plastik terbuang di Bangkok. Jin menyertai kumpulan aktivis terbabit dan terserempak dengan seorang lelaki asing yang memahami isi kandungan buku putih yang dibawanya selama ini.

Setiap kisah cinta pasti ada halangan, dan bagi Pod halangan utama kepada cintanya ialah botol plastik terbuang.

Apakah maksud yang terkandung dalam buku putih tersebut? Dapatkah Pod dan Jin menemui impian mereka masing-masing? Berjayakah Pod menyampaikan cintanya kepada Jin? Adakah Pod akan tumbuh ekor setelah lama menetap di bandar?

Filem Mah Nakorn ini memang rugi kalau tak ditonton oleh peminat filem genre romcom (romantik-komedi). Jalan ceritanya agak ringan dan tidak berpaksikan kepada satu plot sahaja, malah ada beberapa sub-plot diselitkan di sepanjang perjalanan hidup Pod dan Jin. Disebabkan gaya penceritaan Mah Nakorn yang penuh warna-warni dan unsur imaginasi, perasaan menonton filem ini seolah-olah seperti membaca novel visual atau manga.

Dunia dalam filem Mah Nakorn penuh dengan warna, macam melihat kanvas seni bergerak. Tengok lukisan mural rumah Pod ni.

Lakonan kesemua pelakon amat hidup, terutama sekali Raenkum Sannin yang memegang watak sebagai nenek Pod yang lucu. Hasil arahan Wisit Sasanatieng berjaya menghidupkan dunia "pelik" yang didiami Pod seolah-olah mimpi yang berpanjangan dengan kombinasi warna menarik bagi melambangkan setiap perasaan watak dan situasi adegan tertentu, ditambah dengan gabungan lagu-lagu Thailand asli dan pop yang sedap didengari. Boleh dikatakan keseluruhan filem Mah Nakorn merupakan sebuah seni estetik atas kanvas bergerak.

Nenek Pod yang tak ada gigi ni suka bagi nasihat sentap pada Pod.

May 1, 2022

Huru Hara Hari Raya


Siapa sangka tarikh Aidilfitri bagi tahun 2022 dalam kalendar kuda tu dah terlari daripada kiraan baru falak. Setelah dipertikaikan oleh golongan netizen di Malaysia selama beberapa hari, kini tibalah masanya tarikh Hari Raya Aidilfitri bagi tahun 2022 (1443 Hijrah) diumumkan jatuh pada hari Isnin 2 Mei 2022. Maka kelam-kabutlah warga negara pada malam ini sebab esoh dah raya...


Ada yang baru nak balik kampung. Ada yang baru nak menggosok baju raya. Ada yang tak sempat pun nak beli baju raya. Yang masih tersangkut dalam jem dalam perjalanan balik kampung pun ada, lagi kesian.



Tapi ini barulah debaran raya kan? Penat tapi seronok. Yang penting 1 Syawal disambut dengan penuh kegembiraan... terutama sekali setelah 2 tahun kita tidak menyambut raya dengan meriah bersama keluarga disebabkan pandemik sejak tahun 2020. Boleh dikatakan bahawa Syawal pada tahun ini membawa seribu satu makna.

Al-Fatihah juga kepada mereka yang telah pergi meninggalkan kita di waktu pandemik lalu.

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada anda semua.

April 13, 2022

Sultan Selangor Beli Lukisan Ahli Parlimen Sebagai Katak, Monyet

DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah dipercayai telah membeli sebuah lukisan yang memaparkan ahli-ahli Parlimen dengan rupa haiwan seperti katak dan monyet. Lukisan tersebut kini diletakkan di dalam bilik istirehat peribadi Sultan Selangor.

Pembelian ini menarik perhatian ramai rakyat kerana ia bukan sahaja memiliki unsur sindiran terhadap ahli-ahli Parlimen negara yang adakalanya kecoh dalam Dewan seperti monyet, malah kebetulan pada minggu ini Parlimen sedang membentangkan rang undang-undang yang menghalang ahli Parlimen daripada tindakan lompat parti. Mereka yang berperangai seperti 'katak' suka melompat parti mungkin akan dikenakan tindakan kehilangan kerusi di Parlimen sekiranya berbuat sedemikian lagi.

October 15, 2021

Burung Ini Comel Macam Patung


Geramnya tengok burung Korean Crow Tit ni... dahlah bulat, gebu pula tu! Rupa dia sebiji macam bebola kapas yang bersayap kecil. Tambahan lagi apabila saiz burung ini memang kenit dan muat dalam genggaman tangan.


Burung yang berasal dari Korea Selatan ini tergolong dalam kumpulan Aegithalos caudatus (Long-tailed Tit). Gambar-gambar burung ini yang pernah diambil memang menarik dan tak jemu dipandang. Oleh kerana kecomelannya, ramai orang beranggapan bahawa burung ini tidak wujud dan menyangka ia burung patung.


Lihat betapa comelnya dia nak terbang dengan sayapnya yang kecil tu! Waaaahhhh...


Tak dapat dinafikan bahawa burung kenit ini merupakan spesis burung yang paling comel di dunia.


Burung Korean Crow Tit juga disebut dalam lagu K-Pop berjudul 'Baepsae' nyanyian kumpulan BTS.

October 14, 2021

Hong Kong Sabotaj Blog Aku!


Sejak beberapa bulan ni perasan duit dalam Adsense dah lama tak naik. Tiba-tiba terhenti takat RM47 je. Dulu laju je naik mencanak-canak. Bila tengok paparan blog, iklan Adsense hilang. Jenuh cek coding, bersihkan cache dan cookies, unblock Javascript, perbaharui ads.txt untuk munculkan balik iklan... semuanya tak jalan.

Paling pelik, statistik memaparkan trafik yang tiba-tiba dibanjiri oleh views dari Hong Kong... malah berkali-kali ganda lebih ramai daripada trafik Malaysia! Dari mana datangnya viewers ini? Apa yang mereka cari dalam blog picisan Ayuni ini?

Bagai Yakjud dan Makjud menuruni gunung-gunung hingga memenuhi bumi, tiba-tiba trafik blog ini dipenuhi views dari Hong Kong tanpa sebab munasabah

Hari ini cuba troubleshoot Adsense sekali lagi. Keluar pula notifikasi ini dari Google. Katanya blog yunfila.com mempunyai invalid traffic (trafik haram), jadi iklan Adsense telah disekat sehingga pemberitahuan seterusnya.


Terkilan pula rasa sebab pendapatan sampingan dari blogging telah terjejas. Sedih wooo... ada tinggal RM47 je dalam tu.

Hong Kong telah sabotaj blog ini...

Bagaimana nak sabotaj Hong Kong balik?

Menu Tradisional Yang Boleh Ditemui Di Selangor

Berikut ialah hidangan dan masakan Malaysia di Selangor yang telah menjadi tradisi sejak turun-temurun di mana ianya melibatkan pelbagai cara masakan yang telah diamalkan di Negeri ini. Disebabkan oleh migrasi dan pendatang asing yang telah menginjakkan kakinya di Selangor, Malaysia pada zaman dahulu, ini telah menjadikan Selangor sebagai sebuah Negeri yang kaya dengan budaya dan makanan yang pelbagai rasa! Diikuti diskripsi resipi yang telah disediakan di bawah ini, sesiapa sahaja dan bahkan seluruh dunia kini boleh mencuba untuk menyediakan hidangan tradisi Selangor mereka sendiri! 


1) Pecal

Pecal Sayur yang sangat lazat ini dikenali sebagai Salad Jawa tradisional yang terdiri dari sayur-sayuran berkhasiat, dihidangi dengan sos kacang yang kadangkala turut disajikan dengan Ketupat atau Lontong. Persediaan untuk membuat Pecal ini adalah sangat mudah dan boleh dicuba dirumah pada bila-bila masa! Antara ramuan pentingnya adalah, kacang tanah untuk menghasilkan kuah kacang, tauhu, taugeh, kacang hijau dan timun. Jadi, apa lagi yang anda tunggu? Cubalah sekarang!


2) Nasi Ambeng

Di Selangor, ianya sudah menjadi tradisi untuk menghidang Nasi Ambeng dalam satu pinggan yang boleh dikongsi beramai-ramai di antara empat hingga ke lima orang! Semasa menyiapkan menu Jawa-Melayu ini, anda tidak boleh melupakan ramuan utama seperti nasi putih, ayam, mee goreng, kacang panjang, sambal tempe dan daun pisang! Di Selangor, Nasi Ambeng seringkali disediakan dan dihidangkan di majlis keramaian ataupun kenduri-kendara.


3) Sambal Taun 

Dikenali sebagai sambal taun atau sambal tahun, hidangan ini terkenal di kalangan rakyat Selangor mahupun Malaysia. Makanan tradisional yang berasal dari Jawa ini kerap dimasak pedas dengan penggunaan cili yang banyak semasa penyediaannya. Sering kali di Selangor, kulit lembu akan dijadikan sebagai protein utama sajian ini, akan tetapi ia boleh digantikan dengan kerang, paru lembu atau ikan bilis. Bahan-bahan lain yang diperlukan pula adalah bawang merah, bawang putih, belacan, santan kelapa, minyak, asam jawa, gara dan gula. Turut terdapat beberapa golongan yang sering meyajikan hidangan ini semasa Perayaan Aidilfitri! 


4) Wadai Kipeng

Dalam perkataan orang Banjar, 'Wadai' bermaksud 'Kuih', sementara 'Kipeng' pula merujuk kepada potongan. Sejak dulu lagi, ianya telah menjadi tradisi masyarakat Banjar untuk menyajikan orang ramai dengan Wadai Kipeng semasa Majlis Kesyukuran mereka! Satu perkara yang perlu anda ketahui, ianya adalah sangat mustahil untuk menyediakan menu yang enak ini tanpa enam ramuan iaitu tepung beras, kelapa muda, gula melaka, gula pasir dan daun pandan!


5) Bahulu Kemboja

Kami menamakannya sebagai kuih tradisional kegemaran 'Orang Lama' yang masih popular sehingga kini. Bahulu Kemboja boleh dihidangkan pada bila-bila masa yang anda suka, sama ada untuk sarapan mahupun semasa waktu minum petang. Dengan mempunyai keistimewaannya tersendiri, kuih ini sering dijual di pasaran akan tetapi, untuk mencari keasliannya seperti hasil air tangan orang Selangor amatlah sukar untuk dicari. Dengan resepi di bawah, anda tak perlu risau kerana anda boleh sahaja membuatnya sendiri di rumah! Untuk mengekalkan keenakkan dan keunikannya, bahan terpenting yang anda perlukan adalah air pandan asli hasil tapisan daun pandan, tepung gandum, tepung beras, susu kelapa, telur, bijan dan sudah pasti, gula dan garam untuk perasa! 

Dengan pelbagai pilihan makanan tradisional di Negeri ini, tidak hairanlah Selangor terpilih sebagai pusat gastronomi di Malaysia. Sama ada hidangan istimewa seperti lauk-pauk, ataupun kuih-muih yang enak, resipi tradisional seperti yang disertakan dalam senarai ini tentunya harus anda cuba sediakan!

Oleh: Hanis Yasmin Hamdan

CERITA TERKINI

Legenda Gitar Elektrik Les Paul

9 haribulan Jun merupakan ulangtahun kelahiran lelaki yang mencipta revolusi baru dalam muzik 'rock n roll' dan rock - dialah Les...

ENTRI TERBARU