Showing posts with label RESIPI. Show all posts
Showing posts with label RESIPI. Show all posts

June 4, 2020

Resipi Puding Buih


Puding buih merupakan manisan pencuci mulut yang sedap dimakan dengan kuah susu atau custard. Puding buih juga berkhasiat kerana mengandungi protein tinggi memandangkan ramuan utamanya ialah telur.

Puding buih dinamakan sedemikian kerana teksturnya yang berbuih.

Berikut ialah resipi membuat puding buih:

Puding 

1 bungkus agar-agar tali
1 helai daun pandan
1.8 liter air
5 biji putih telur
2 biji kuning telur
9 sudu besar gula
1 sudu teh esen vanila
Pewarna makanan (mengikut citarasa sendiri atau apa saja warna yang ada, nak letak sirap saja pun boleh tapi kena ubahsuai sikit sukatan gula)
*Kepingan buah-buahan seperti longan, laici dan sebagainya. Namun tak ada pun tak apa, tak perlu pun melainkan anda rasa nak jadi ekstra sikit...

Kuah/sos puding

1 tin susu cair
250 ml air
1 sudu besar serbuk custard
8 sudu besar gula
3 biji kuning telur
I sudu teh esen vanila

Cara memasak puding:
  1. Masukkan air ke dalam periuk bersama agar-agar dan panaskan sehingga mendidih.
  2. Tutup api bila agar-agar dah cair dan biarkan sejuk.
  3. Sediakan putih telur dalam bekas lain untuk dipukul.
  4. Pukul putih telur sehingga ia jadi kembang dan mereng, eh silap, meringue.
  5. Lepas tu masukkan kuning telur satu persatu ke dalam bekas yang ada telur putih dipukul tadi.
  6. Pukul kuning telur sehingga menjadi gebu gebas.
  7. Masukkan gula dan esen vanila dan pukul lagi. 
  8. Kemudian masukkan perlahan-lahan agar-agar yang dah cair tadi. 
  9. Ya, pukul lagi hingga acuan sebati... disarankan anda gunakan mixer untuk menjadi kaki pukul yang berjaya di dapur.
  10. Boleh letak pewarna (dan buah) sekali masa ni. 
  11. Tuang hasil pukulan ke dalam bekas acuan.
  12. Sejukkan dalam peti sejuk.
Cara memasak kuah/sos puding:
  1. Masukkan air ke dalam periuk.
  2. Larutkan serbuk custard ke dalam air.
  3. Masukkan kesemua bahan lain (susu cair, gula, kuning telur dan esen vanila selepas tu.
  4. Kacau hingga sebati dan mendidih.
  5. Sejukkan dan tuang ke atas puding untuk dimakan bersama semasa disaji.
Sila pastikan bahawa telur yang digunakan adalah elok, tidak luput tarikhnya dan dimasak sempurna. Telur yang tidak dimasak atau tidak dimasak dengan sempurna mengandungi bakteria Salmonella. Bakteria ini boleh menyebabkan seseorang mengalami keracunan makanan dengan gejala cirit-birit, mual dan muntah, demam, sakit perut dan sakit kepala. Adakalanya bakteria ini boleh menyebabkan radang pada selaput dinding usus sehingga ke tahap mengancam nyawa. Telur yang sudah luput juga boleh mendatangkan keracunan makanan kerana lapisan pada kulit telur yang menghalang kemasukan bakteria salmonella telah hilang. Biasanya lapisan ini hilang apabila telur disimpan terlalu lama selepas dibasuh.

Ayuni pernah makan puding buih ini semasa berbuka puasa di negeri Pantai Timur dan rasanya amat lembut dan enak. Terkejut juga apabila mendapat tahu tentang berita keracunan makanan yang dialami oleh 99 orang mangsa hingga berlaku kematian seorang wanita hamil akibat memakan puding buih di Terengganu baru-baru ini. Puncanya disebabkan oleh telur yang digunakan sudah luput. 

Puding buih berwarna hijau yang penulis pernah makan sebagai pencuci mulut selepas makan nasi kerabu dan kuih akok semasa berbuka puasa di Pantai Timur

Kes tersebut juga membuat Ayuni rasa marah dan kecewa kerana ia mengingatkan Ayuni kepada dua rakan yang mati serentak akibat keracunan makanan dalam sebuah program di Perak 10 tahun lalu (tak pasti hidangan apa yang menjadi punca penyebab kematian mereka), dan malangnya kes ditutup dengan alasan kononnya mereka telah disantau kerana penganjur tak mahu memburukkan nama pihak katering.

Moga penjual puding buih yang tidak mengamalkan SOP penyediaan pencuci mulut tersebut dihadapkan ke muka pengadilan dan diberi hukuman sewajarnya agar dijadikan teladan bagi pengendali makanan lain untuk tidak menyediakan masakan sewenang-wenangnya. Takziah diucapkan kepada mangsa dan keluarga mangsa.

Foto utama: Camera Press
Foto kedua: Blog Masam Manis

September 20, 2018

Resipi Oden Original


Ingat tak post Ayuni yang lalu tentang pengembaraan Ayuni mencari oden hingga ke Family Mart semata-mata kerana telah bermain permainan Oden Cart? Inilah post tu: PENGEMBARAAN MENCARI ODEN. Walaupun dapat makan oden yang dah siap dijual di Family Mart, namun Ayuni masih berasa tak puas hati kerana rupa oden dia nampak tak sama macam oden dalam permainan yang Ayuni main tu. Kenapa oden dalam permainan tu nampak lebih sedap? Jadi Ayuni cuba belajar sendiri cara membuat oden dengan bertanyakan rakan yang berbangsa Jepun. Banyak rupanya ramuan dalam oden original yang kita jarang ketahui. 

Kenapa oden dalam game ni nampak macam lebih sedap daripada oden Family Mart?

Tengok tu... oden dia ada udang galah lagi!

Hari ini Ayuni hendak berkongsi resipi membuat oden original ikut cara tradisional Jepun. Bahan-bahan yang Ayuni akan tunjuk nanti pun bahan ramuan oden asli, dan ia memang nampak jauh berbeza daripada apa yang dijual di Family Mart. Sebelum tu jom kita kenali dulu apa itu oden...

PENGENALAN: APA ITU ODEN DAN ASAL-USUL ODEN

Oden merupakan masakan panas Jepun yang terdiri daripada bahan-bahan diperbuat daripada tauhu, fishcake, telur, rumpai laut, sayuran, daging, makanan laut dan sebagainya. Bahan-bahan ini direndam dalam kuah sup yang berasaskan kicap soya. Antara bahan yang sering dimakan bersama kuah sup oden ialah daikon, konnyaku, telur rebus, chikuwa, hanpen, atsuage, dan ganmodoki. Penyediaan kuah oden berbeza mengikut tempat, contohnya ada kuah oden yang menggunakan stok dashi. Oden biasanya ditemui pada musim sejuk di bulan September dan Oktober kerana penduduk Jepun akan makan oden untuk memanaskan badan. Sake biasanya dicampur dalam kuah oden untuk memberikan kehangatan dalam badan. Oleh itu oden terkenal sebagai makanan di musim sejuk. 

Seorang peniaga sedang menyusun oden di gerainya di Tokyo.

Orang Jepun percaya bahawa oden berkhasiat dimakan kerana mempunyai nilai kalori yang rendah di samping dapat menahan perut daripada lapar sepanjang musim sejuk. Oleh itu, kalau nak jadi kurus makanlah oden setiap hari.

Fakta kandungan nutrisi dalam semangkuk oden.


CARA PENYEDIAAN ODEN TRADISIONAL

Bahan-bahan utama:

1/3 daikon (lobak putih) yang telah dikupas dan dihiris setebal 3/4 inci

2 biji kentang yang dibelah dua (nak belah empat pun boleh kalau kentang besar)

4 biji telur rebus yang telah dikupas

1 bungkus konnyaku (agar-agar diperbuat daripada ubi keladi), hiris kepada kepingan segitiga. Nak pintal-pintal pun boleh, ikut sendiri suka nak buat apa dengan konnyaku tu 

2 keping atsuage (tauhu goreng), belah jadi bentuk segitiga. Celur atsuage dalam air panas.

4 ketul ganmodoki (tauhu goreng yang ada isi sayur tu, kalau susah cari boleh juga guna tauhu yang orang pakai buat tauhu bergedil). Celur ganmodoki dalam air panas.

2-4 gelung chikuwa (gegelung ikan panggang) yang dikerat (boleh juga beli mini chikuwa terus, tak payah nak kerat-kerat)

2-4 keping hanpen yang dipotong segitiga. Kalau susah nak cari hanpen, boleh gantikan dengan seafood tofu. Lebih kurang sama saja rasa dan tekstur dia, cuma hanpen ni lebih lembut dan gebu. Di Malaysia ada kedai Jepun tertentu yang jual Darei Shiro Hanpen. Kadang-kadang hanpen ni ada cheese dalam dia, macam cheese seafood tofu.

2-4 keping satsumage (tauhu ikan). Sebenarnya Ayuni keliru antara tauhu ikan ini dengan tauhu ikan yang berbentuk bulat tu. Mungkin ia sama saja? Kalau salah sila komen nanti...

 4 helai musumbi-kombu (rumpai laut), rendam dalam air sampai kembang. Ni untuk buat stok dashi. Kalau susah nak cari, boleh beli kepingan rumpai laut kering yang orang selalu pakai untuk buat kulit sushi tu dan hiris kecil-kecil, lepas tu rendam.

4-5 sudu besar kicap soya. Paling sesuai guna kicap jenama Kikkoman dan jangan risau sebab Kikkoman telah disahkan halal sejak tahun 2017. Kalau tak jumpa kicap Kikkoman di pasaraya berdekatan, boleh beli kicap dalam peket kecil di kedai sushi dan guna yang itu.

2 sudu besar sake (arak beras Jepun). Bagi golongan Muslim anda tak perlu masukkan sake, atau anda boleh gantikan sake dengan stok dashi pekat yang diperbuat daripada bonito atau perencah kiub ikan bilis dalam penyediaan kuah oden. Gambar ini sekadar hiasan, hehehe...

1 sudu besar gula

Langkah-langkah penyediaan:

Masukkan 4 cawan stok dashi ke dalam periuk yang besar. Masukkan sake (ni tak payah kalau anda Muslim), kicap soya dan gula dalam periuk sama. Dah jadi sup. Masukkan bahan-bahan lain tadi ke dalam periuk juga. Panaskan periuk sehingga sup mendidih, kemudian perlahankan api dan biarkan sup mereneh selama 40-60 minit. Siap dah! Boleh tambah stok dashi atau kicap soya ikut citarasa sendiri.

Rupa oden homemade yang dah siap

Senang buat oden ni sebenarnya kan? Selain daripada bahan-bahan utama yang Ayuni tunjuk di atas, boleh juga masukkan bahan-bahan yang suka dimakan seperti sosej, filamen ketam, cendawan, fishball, ketam ball, dan sebagainya. Kalau di Jepun, mereka biasanya tambah bahan sampingan seperti sotong, kinchaku, kaki ketam, perut khinzir, shirataki, chikuwabu, wakame, sukiyaki daging dan adakalanya mereka letak udon sekali.

CERITA TERKINI

Legenda Gitar Elektrik Les Paul

9 haribulan Jun merupakan ulangtahun kelahiran lelaki yang mencipta revolusi baru dalam muzik 'rock n roll' dan rock - dialah Les...

ENTRI TERBARU