Skip to main content

Posts

Showing posts with the label DUNIA HAIWAN

Burung Ini Comel Macam Patung

Geramnya tengok burung Korean Crow Tit ni... dahlah bulat, gebu pula tu! Rupa dia sebiji macam bebola kapas yang bersayap kecil. Tambahan lagi apabila saiz burung ini memang kenit dan muat dalam genggaman tangan. Burung yang berasal dari Korea Selatan ini tergolong dalam kumpulan Aegithalos caudatus (Long-tailed Tit). Gambar-gambar burung ini yang pernah diambil memang menarik dan tak jemu dipandang. Oleh kerana kecomelannya, ramai orang beranggapan bahawa burung ini tidak wujud dan menyangka ia burung patung. Lihat betapa comelnya dia nak terbang dengan sayapnya yang kecil tu! Waaaahhhh... Tak dapat dinafikan bahawa burung kenit ini merupakan spesis burung yang paling comel di dunia. Burung Korean Crow Tit juga disebut dalam lagu K-Pop berjudul 'Baepsae' nyanyian kumpulan BTS.

Bila Burung Ini Lapar Semua Haiwan Dia Nak Makan

Burung ini pelik sebab bila dia dah lapar sangat segala makhluk dia bantai nak makan. Ini ke burung pelikan macam dalam cerita Finding Nemo tu? Ada yang kata ini burung stork (bangau) yang hantar bayi manusia ke rumah-rumah tu. Pernahkah anda memiliki haiwan peliharaan atau rakan yang rakus sebegini apabila lapar?

Jenis-Jenis Babi Yang Anda Perlu Tahu

Bila tengok gambar anak-anak babi comel di atas, teringat satu kisah di mana seorang perempuan Melayu sedang berjalan-jalan dengan motornya di sekitar kampung lalu terserempak dengan salah seekor anak babi. Perempuan itu pun mengangkat lalu memasukkan haiwan itu ke dalam bakul motornya sebelum membawa ia pulang ke rumah. Setibanya dia di kampung, perempuan itu menunjukkan penemuannya kepada jiran sebelah rumah sambil dengan girang memberitahu dia hendak membela "anak rusa yang ditemuinya di tengah jalan"... Berbalik kepada blog ini, mesti pembaca tertanya-tanya kenapa kita perlu tahu jenis-jenis babi melalui artikel ini? Kenapa banyak sangat jenis babi yang ada dalam dunia ini? Kenapa artikel ini ditulis? Entahlah, baca sajalah kalau rajin... (AMARAN: SILA JANGAN BACA ARTIKEL INI SEKIRANYA ANDA SEDANG MENGANDUNG. PENULIS TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS ANAK YANG TERKENA KENAN MELALUI ARTIKEL INI) Babi Hutan Semasa kecil babi hutan kelihatan sangat comel iras anak rusa. Ap