October 15, 2021

Burung Ini Comel Macam Patung


Geramnya tengok burung Korean Crow Tit ni... dahlah bulat, gebu pula tu! Rupa dia sebiji macam bebola kapas yang bersayap kecil. Tambahan lagi apabila saiz burung ini memang kenit dan muat dalam genggaman tangan.


Burung yang berasal dari Korea Selatan ini tergolong dalam kumpulan Aegithalos caudatus (Long-tailed Tit). Gambar-gambar burung ini yang pernah diambil memang menarik dan tak jemu dipandang. Oleh kerana kecomelannya, ramai orang beranggapan bahawa burung ini tidak wujud dan menyangka ia burung patung.


Lihat betapa comelnya dia nak terbang dengan sayapnya yang kecil tu! Waaaahhhh...


Tak dapat dinafikan bahawa burung kenit ini merupakan spesis burung yang paling comel di dunia.


Burung Korean Crow Tit juga disebut dalam lagu K-Pop berjudul 'Baepsae' nyanyian kumpulan BTS.

October 14, 2021

Hong Kong Sabotaj Blog Aku!


Sejak beberapa bulan ni perasan duit dalam Adsense dah lama tak naik. Tiba-tiba terhenti takat RM47 je. Dulu laju je naik mencanak-canak. Bila tengok paparan blog, iklan Adsense hilang. Jenuh cek coding, bersihkan cache dan cookies, unblock Javascript, perbaharui ads.txt untuk munculkan balik iklan... semuanya tak jalan.

Paling pelik, statistik memaparkan trafik yang tiba-tiba dibanjiri oleh views dari Hong Kong... malah berkali-kali ganda lebih ramai daripada trafik Malaysia! Dari mana datangnya viewers ini? Apa yang mereka cari dalam blog picisan Ayuni ini?

Bagai Yakjud dan Makjud menuruni gunung-gunung hingga memenuhi bumi, tiba-tiba trafik blog ini dipenuhi views dari Hong Kong tanpa sebab munasabah

Hari ini cuba troubleshoot Adsense sekali lagi. Keluar pula notifikasi ini dari Google. Katanya blog yunfila.com mempunyai invalid traffic (trafik haram), jadi iklan Adsense telah disekat sehingga pemberitahuan seterusnya.


Terkilan pula rasa sebab pendapatan sampingan dari blogging telah terjejas. Sedih wooo... ada tinggal RM47 je dalam tu.

Hong Kong telah sabotaj blog ini...

Bagaimana nak sabotaj Hong Kong balik?

Menu Tradisional Yang Boleh Ditemui Di Selangor

Berikut ialah hidangan dan masakan Malaysia di Selangor yang telah menjadi tradisi sejak turun-temurun di mana ianya melibatkan pelbagai cara masakan yang telah diamalkan di Negeri ini. Disebabkan oleh migrasi dan pendatang asing yang telah menginjakkan kakinya di Selangor, Malaysia pada zaman dahulu, ini telah menjadikan Selangor sebagai sebuah Negeri yang kaya dengan budaya dan makanan yang pelbagai rasa! Diikuti diskripsi resipi yang telah disediakan di bawah ini, sesiapa sahaja dan bahkan seluruh dunia kini boleh mencuba untuk menyediakan hidangan tradisi Selangor mereka sendiri! 


1) Pecal

Pecal Sayur yang sangat lazat ini dikenali sebagai Salad Jawa tradisional yang terdiri dari sayur-sayuran berkhasiat, dihidangi dengan sos kacang yang kadangkala turut disajikan dengan Ketupat atau Lontong. Persediaan untuk membuat Pecal ini adalah sangat mudah dan boleh dicuba dirumah pada bila-bila masa! Antara ramuan pentingnya adalah, kacang tanah untuk menghasilkan kuah kacang, tauhu, taugeh, kacang hijau dan timun. Jadi, apa lagi yang anda tunggu? Cubalah sekarang!


2) Nasi Ambeng

Di Selangor, ianya sudah menjadi tradisi untuk menghidang Nasi Ambeng dalam satu pinggan yang boleh dikongsi beramai-ramai di antara empat hingga ke lima orang! Semasa menyiapkan menu Jawa-Melayu ini, anda tidak boleh melupakan ramuan utama seperti nasi putih, ayam, mee goreng, kacang panjang, sambal tempe dan daun pisang! Di Selangor, Nasi Ambeng seringkali disediakan dan dihidangkan di majlis keramaian ataupun kenduri-kendara.


3) Sambal Taun 

Dikenali sebagai sambal taun atau sambal tahun, hidangan ini terkenal di kalangan rakyat Selangor mahupun Malaysia. Makanan tradisional yang berasal dari Jawa ini kerap dimasak pedas dengan penggunaan cili yang banyak semasa penyediaannya. Sering kali di Selangor, kulit lembu akan dijadikan sebagai protein utama sajian ini, akan tetapi ia boleh digantikan dengan kerang, paru lembu atau ikan bilis. Bahan-bahan lain yang diperlukan pula adalah bawang merah, bawang putih, belacan, santan kelapa, minyak, asam jawa, gara dan gula. Turut terdapat beberapa golongan yang sering meyajikan hidangan ini semasa Perayaan Aidilfitri! 


4) Wadai Kipeng

Dalam perkataan orang Banjar, 'Wadai' bermaksud 'Kuih', sementara 'Kipeng' pula merujuk kepada potongan. Sejak dulu lagi, ianya telah menjadi tradisi masyarakat Banjar untuk menyajikan orang ramai dengan Wadai Kipeng semasa Majlis Kesyukuran mereka! Satu perkara yang perlu anda ketahui, ianya adalah sangat mustahil untuk menyediakan menu yang enak ini tanpa enam ramuan iaitu tepung beras, kelapa muda, gula melaka, gula pasir dan daun pandan!


5) Bahulu Kemboja

Kami menamakannya sebagai kuih tradisional kegemaran 'Orang Lama' yang masih popular sehingga kini. Bahulu Kemboja boleh dihidangkan pada bila-bila masa yang anda suka, sama ada untuk sarapan mahupun semasa waktu minum petang. Dengan mempunyai keistimewaannya tersendiri, kuih ini sering dijual di pasaran akan tetapi, untuk mencari keasliannya seperti hasil air tangan orang Selangor amatlah sukar untuk dicari. Dengan resepi di bawah, anda tak perlu risau kerana anda boleh sahaja membuatnya sendiri di rumah! Untuk mengekalkan keenakkan dan keunikannya, bahan terpenting yang anda perlukan adalah air pandan asli hasil tapisan daun pandan, tepung gandum, tepung beras, susu kelapa, telur, bijan dan sudah pasti, gula dan garam untuk perasa! 

Dengan pelbagai pilihan makanan tradisional di Negeri ini, tidak hairanlah Selangor terpilih sebagai pusat gastronomi di Malaysia. Sama ada hidangan istimewa seperti lauk-pauk, ataupun kuih-muih yang enak, resipi tradisional seperti yang disertakan dalam senarai ini tentunya harus anda cuba sediakan!

Oleh: Hanis Yasmin Hamdan

October 13, 2021

Transform Yourself Into Someone Who Needs Prescription Drugs


After reading a few rib-tickling samples of Botnik Studios' pre-trained keyboard work on literary texts via Tumblr, I got curious enough to try out the Predictive Writer technology myself. So I logged into the community site, checked out the apps, and tried creating a beauty product ad content like what I usually do for my sponsored posts. The result is pretty hilarious as seen in the screencap below...


What if this content becomes a real ad? I tinkered around with the text on my favourite BeFunky Photo Editor app and here's what I imagine it would look like if my content ever makes it to serious publication:


This is how Botnik predictive keyboard works - it offers word suggestions based on any text you feed it. You only have to load a text file via the given menu, then start writing using the grid of options below it.


Check out other Botnik Studios' pre-trained keyboard results on Harry Potter and The X-Files.

Terhibur Tengok Video Lil Lizat Ni

Banyaknya perkara tersangkut sejak bermulanya zaman pandemik ni. Hidup pun tersangkut, padanlah ramai mengambil keputusan untuk bunuh diri. Dunia pula makin bertambah gila. Marilah hiburkan hati ini dengan menonton video lawak berwatakkan cicak oleh lil lizat di YouTube sebelum kita pun breakdown dan menjadi betul-betul gila.

Tak ingat sejak bila mula mengikut video si lil lizat... budak ni memang ada bakat mencipta cerita animasi pendek yang menghiburkan hati. Lawak dia tak bodoh (okey, kadang-kadang agak bodoh juga) dan mampu mencuit hati penonton tak kira umur dan latarbelakang di sebalik lukisannya yang amat ringkas. Skrip dia gila-gila tetapi konten dia yang bersahaja mudah untuk penonton relate. Dari segi gaya bahasa dan pop culture yang dipaparkan, ada kemungkinan lil lizat ni berusia dalam lingkungan bawah 20 tahun.

Setakat ini lil lizat telah berjaya mengumpul 240,000 subscribers di YouTube. Mudah-mudahan lil lizat akan meraih Gold Play Button tidak lama lagi. 

Nak tengok video lain yang dihasilkan oleh lil lizat? Boleh pergi ke link di bawah ni: 

https://www.youtube.com/channel/UCauk7gKK5vlqxjMsfCVJX4A


October 12, 2021

Lenyapkan Perempuan Tu Boleh?

 
 
 

October 11, 2021

5 Makanan Tradisi Paling Menakutkan Dalam Dunia


AMARAN: Entri ini mengandungi senarai makanan yang akan membuat pembaca rasa mual dan tidak selesa.



BOODOG
(Mongolia)

Sajian tradisi turun-temurun masyarakat Mongolia sejak zaman Genghis Khan ini mempunyai resipi yang agak unik. Mula-mula tukang masak akan membelah perut seekor haiwan seperti marmot (sejenis tupai besar) atau kambing dan mengeluarkan organ dalaman darinya. Selepas itu dia akan membakar beberapa ketul batu dari sungai sehingga panas membara. Kemudian batu-batu panas tersebut akan dimasukkan ke dalam badan haiwan tadi bersama isi daging, organ dalaman haiwan dan sedikit perencah seperti bawang, garam dan kentang. Perut haiwan itu akan dijahit semula dengan wayar sebelum seluruh luar badannya dibakar dengan penunu bagas (blowtorch) bagi membuang bulu. Dengan cara ini, isi daging akan dimasak serentak dari luar dan dalam. Boodog dikira dah masak apabila lemak mula mengalir keluar melalui lubang pori kulit haiwan. Nak merasa pengalaman barbeku paling menarik, bolehlah cuba boodog ni di negara Mongolia.



CASU MARZU 
(Sardinia)

Casu marzu bermaksud "keju basi" dan dihasilkan daripada susu kambing biri-biri. Apa yang menarik tentang keju ini ialah ia diperam bersama ribuan ulat berengga hidup yang berfungsi untuk memecahkan lemak keju sehingga tekstur keju menjadi sangat lembut dan cair. Casu marzu tidak selamat dimakan sekiranya ulat berengga sudah mati, oleh itu ia harus dinikmati ketika ulat-ulat masih hidup. Biasanya casu marzu akan disapu pada roti sandwic untuk dimakan. Disebabkan ulat-ulat berengga ini mampu melompat jauh sehingga jarak 15cm ketika keju dibuka, sesiapa yang memakan casu marzu harus memegang roti sandwic dengan erat ketika sedang menjamah casu marzu. Terdapat banyak kes di mana peminat keju casu marzu dikejarkan ke hospital akibat ulat-ulat berengga yang melekat pada usus setelah ditelan hidup-hidup.



KALLE PACHE
(Afghanistan, Albania, Algeria, Arab Saudi, Armenia, Azerbaijan, Bahrain, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Georgia, Greece, Iran, Iraq, Kuwait, Mongolia, dan Turki )

Siapa yang ikuti Ayuni dalam Facebook pasti pernah nampak foto dan video rakaman Ayuni makan kalle pache ni di rumah sepupu. Ayuni pernah rasa masakan ini apabila ia diperkenalkan oleh suami sepupu Ayuni yang berbangsa Algeria. Katanya kalle pache ini dianggap sebagai makanan paling sedap dalam budaya dia walaupun bagi kita memang nampak mengerikan. Cara memasaknya sangat ringkas - kepala kambing yang masih ada kulitnya dengan segala bahagian lain kambing seperti otak, telinga, mata, bibir, gigi, lidah dan lubang hidung kambing direbus dalam air panas sehingga lembut tanpa bubuh garam. Lepas tu dimakan begitu sahaja. Memang tak ada rasa apa, tetapi kalau letak perencah mungkin sedaplah agaknya. Kalle pache merupakan makanan tradisional di Afghanistan, Albania, Armenia, Azerbaijan, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Georgia, Greece, Iran, Iraq, Mongolia, dan Turki. Nasib baik masakan ini tidak memudaratkan kepada kesihatan... kecuali jika anda mengejar seseorang sambil membawa kepala kambing ini sehingga dia jatuh tersepuk.



KIVIAQ 
(Greenland)

Majlis perkahwinan dan harijadi masyarakat Inuit di Greenland tidak lengkap tanpa hidangan bernama kiviaq ni. Proses menghasilkan kiviaq ni amat unik sehingga ia pernah disiarkan dalam dokumentari BBC. Untuk menyediakan kiviaq, sebanyak 500 ekor bangkai burung auk akan disumbat ke dalam sarung yang diperbuat daripada kulit seekor anjing laut yang telah disapu dengan lemak, kemudian diperam selama berbulan-bulan (3-18 bulan) di bawah timbunan batu. Setelah diperam, burung auk akan dikeluarkan daripada sarung dan dihidang begitu saja ke dalam pinggan. Bayangkan macam mana bau dan rasa dia agaknya... Hanya burung auk digunakan dalam proses pemeraman kerana jika burung lain digunakan si pemakan akan berpotensi mendapat penyakit botulism. Terdapat kes di mana beberapa orang telah mati selepas memakan kiviaq yang dibuat dengan itik laut.



SUP DARAH BABI MENTAH
(Thailand)

Sama seperti rupanya, nama masakan ini sangat tidak menyelerakan. Malah ia juga berpotensi untuk membuat orang yang menikmatinya mendapat meningitis melalui bakteria. Namun di Thailand masakan yang dikenali sebagai tom luad moo atau lou ini merupakan menu yang popular di kalangan masyarakat setempat serta pelancong asing yang berani mencuba. Darah babi akan direndam dengan daun serai bagi menghilangkan bau hanyir sebelum dihidang. Biasanya hirisan daun ketumbar, cili, bawang, daun limau purut dan usus atau kulit babi goreng akan ditabur atas sup darah babi mentah.


October 10, 2021

The Most Terrifying Mask For Halloween 2021

Saw this Coronavirus mask being sold on Shopee just now. Of course... what could be more terrifying than the Corona in this century? Perfect for this year's Halloween. I still prefer the Plague Doctor mask over this one though.

CERITA TERKINI

Legenda Gitar Elektrik Les Paul

9 haribulan Jun merupakan ulangtahun kelahiran lelaki yang mencipta revolusi baru dalam muzik 'rock n roll' dan rock - dialah Les...

ENTRI TERBARU