Page Menu

Sebuah blog caca-marba yang hidup segak mati tak mau.
Blogger dia pun sekejap update sekejap jadi hantu.

Total Pageviews

Dibina oleh Ayuni Rafilah © 2014-2023 Hak Cipta Terpelihara
Dikuasakan oleh Blogger.

Khasiat Coklat Untuk Kesihatan

Coklat! Siapa tak suka coklat, kan? Bukan saja sedap, tetapi coklat juga ada banyak khasiat untuk kesihatan.

Pertama sekali, coklat dapat meningkatkan mood kita. Ia mengandungi bahan kimia yang dipanggil phenylethylamine yang dapat meningkatkan pengeluaran endorphin. Ini bermaksud bila kita makan coklat kita akan merasa lebih bahagia, teruja dan kurang tertekan.

Selain daripada itu, kandungan serotonin dalam coklat juga boleh membantu menenangkan minda dan mengurangkan kebimbangan. Oleh itu, bagi sesiapa yang sering mengalami tekanan atau keresahan (anxiety), makan coklat boleh membantu meredakan perasaan tersebut.

Bukan itu sahaja, coklat juga mengandungi flavonoid yang dikenali sebagai epicatechin, yang boleh membantu melindungi jantung dan memperbaiki aliran darah. Flavonoid ini juga berfungsi sebagai antioksida yang dapat menghalang kerosakan sel dalam badan.

Di samping itu, coklat juga boleh membantu meningkatkan prestasi sukan. Kandungan nitrat dalam coklat boleh meningkatkan aliran darah ke otot kita, dan seterusnya menjadikannya sesuai untuk latihan fizikal dan olahraga.

Terdapat banyak lagi manfaat coklat yang Ayuni tak sebut lagi dalam blog ni sebenarnya. Kalau nak tahu khasiat coklat kepada kesihatan dengan lebih lanjut boleh layari artikel 10 Khasiat Coklat Yang Anda Perlu Tahu oleh Nor Izzati di blog Root of Science. 

Walau apa pun, jangan ragu-ragu untuk menikmati coklat namun pastikan secara sederhana dan tidak berlebihan. Ini kerana, meskipun memberikan banyak kebaikan, tetapi jika coklat dimakan secara berlebihan ia boleh mempunyai kesan sampingan buruk kepada kesihatan kita. Teruskan menikmati coklat dan jangan lupa untuk tersenyum dengan senang hati!

2 ulasan:

  1. memang sedap dan bagus makan coklat ni cuma jangan makan berlebihan je kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, betul! Lebih baik ambil sesuatu pemakanan secara sederhana untuk maintain kesihatan.

      Padam