Page Menu

Sebuah blog caca-marba yang hidup segak mati tak mau.
Blogger dia pun sekejap update sekejap jadi hantu.

Total Pageviews

Dibina oleh Ayuni Rafilah © 2014-2023 Hak Cipta Terpelihara
Dikuasakan oleh Blogger.

Yasuke, Samurai Berkulit Hitam Dalam Sejarah Jepun


Apabila diceritakan tentang kisah samurai, pasti ramai yang membayangkan wajah-wajah pahlawan Jepun yang garang dan bertubuh tegap dilengkapi dengan pakaian perisai penuh sambil menghunus pedang katana yang menjadi simbol keperwiraan bangsa Jepun di zaman Edo. Namun, tahukah anda bahawa kira-kira 500 tahun dahulu wujud seorang lelaki berkulit hitam dari Afrika yang menjadi legenda di kalangan tokoh samurai di Jepun?


Pada tahun 1579, seorang mubaligh Kristian dari Itali tiba di Kyoto bersama-sama pembantunya, seorang pemuda berkulit hitam berketurunan Afrika. Mubaligh tersebut, Alessandro Valignano, telah diamanahkan untuk mengembangkan fahaman Katholik di bahagian Asia Timur, terutamanya di Jepun. 

Ketika berada di Jepun, Alessandro berasa terkejut dengan cara mubaligh Kristian lain di sana mengendalikan dakwah mereka kerana mereka enggan menghormati adat dan budaya Jepun serta memandang rendah terhadap orang-orang Jepun. Alessandro tidak menyokong kumpulan mubaligh tersebut lalu menjalankan dakwah dengan caranya tersendiri iaitu dengan mempelajari adat resam serta bahasa Jepun dan bergaul dengan masyarakat sana, sambil dibantu oleh pengikutnya pemuda berkulit hitam yang tidak diketahui nama sebenar dan asal-usulnya itu. 


Ada yang mengatakan kemungkinan pembantu Alessandro berasal dari Mozambique, ada yang kata dari Sudan, ada juga yang membuat andaian bahawa dia berasal dari Ethiopia dan Nigeria. Tiada rekod tentang identiti sebenar pemuda berkulit hitam tersebut, malah namanya juga sehingga kini masih misteri.


Pembantu Alessandro menjadi tumpuan ramai mata yang memandang disebabkan rupanya yang unik, sehinggakan ada yang mati kena pijak dalam satu rusuhan beramai-ramai semata-mata hendak melihat wajahnya. Seluruh Jepun kehairanan melihat rupa pemuda itu. Mereka menggelar pemuda berkulit hitam itu "Yasuke", yang bermaksud Si Hitam.


Disebabkan Yasuke fasih bertutur dalam bahasa Jepun, dia mampu berbicara dengan masyarakat sekelilingnya. Kemahsyuran Yasuke sampai ke telinga pemerintah daerah ketika itu iaitu Oda Nobunaga. Nobunaga yang terpegun melihat warna kulit Yasuke pada mulanya menyangka badan Yasuke dicat dengan dakwat hitam, malah pernah menyuruh Yasuke membuka baju supaya Nobunaga boleh mencuci kulitnya. Apabila dia menyedari kulit Yasuke memang benar-benar hitam, Nobunaga menganggap Yasuke sebagai dewa lalu menganjurkan kenduri besar sebagai penghormatan ke atasnya.


Di samping warna kulit Yasuke, Nobunaga juga tertarik dengan kemahirannya dalam berlawan menggunakan senjata. Lama-kelamaan Yasuke menjadi rapat dengan Nobunaga, sehingga Nobunaga melantiknya menjadi samurai di bawah kepimpinannya. Yasuke diberikan tempat tinggal dan senjata, serta dilantik menjadi pembawa senjata perang. Dari situlah Yasuke menjadi terkenal sebagai Samurai Hitam (the Black Samurai) yang digeruni ramai.


Salah seorang samurai pada masa itu, Matsudaira, mencatit bahawa Yasuke mempunyai "ketinggian 6 kaki 2 inci (1.88 m)" dan "kulitnya hitam bak arang". Ketinggian Yasuke merupakan sesuatu yang ganjil di Jepun pada masa itu kerana rata-rata ketinggian normal lelaki Jepun di kurun ke-16 ialah 5 kaki 2 inci (157.9 m).


Pada tahun 1582, pasukan Nobunaga tewas diserang oleh pihak musuh. Sebelum membunuh diri melalui sepukku, Nobunaga mengamanahkan Yasuke untuk membawa pedang warisan miliknya serta menyerahkan kepalanya yang telah dipancung kepada Oda Nobutada, anak lelaki Nobunaga. Nobunaga mengingatkan Yasuke untuk meneruskan perjuangan mereka di sisi Nobutada.


Yasuke mengikut amanat Nobunaga dan berlawan di sisi Nobutada di peperangan, sehinggalah pada suatu hari Yasuke ditangkap oleh musuh.

Yasuke dibawa ke hadapan ketua pasukan pihak musuh, Akechi, namun dia tidak dibunuh seperti anggota-anggota pasukan Nobutada yang lain. Sebaliknya Akechi berkata, "lelaki hitam ini tidak harus dibunuh kerana dia bukan manusia, tetapi haiwan yang tidak memahami apa-apa... dia juga bukan orang Jepun."

Akechi mengarahkan supaya Yasuke dihantar ke  di sebuah gereja di Kyoto dan dilepaskan ke sana. 


Semenjak dari itu tiada siapa yang pernah mendengar khabar berita tentang Yasuke lagi. Namun ada desas-desus yang mengatakan bahawa Yasuke telah menjadi seorang ronin (samurai tidak bertuan) dan meneruskan kehidupan di Jepun sebagai pahlawan misteri.


2 ulasan:

  1. Assalamualaikum Wrmbth Sis Yunfila. Jemput sertai giveaway dengan 17 Hadiah Wang Tunai bernilai RM1000

    Hadiah RM200 (Seorang Pemenang) - 1 x RM200

    Hadiah RM100 (2 Orang Pemenang) - 2 x RM100

    Hadiah RM50 (14 Orang Pemenang) - 14 x RM50

    Tarikh tutup 29 Feb 2020. Klik sini untuk sertai giveaway ini.

    BalasPadam