Page Menu

Sebuah blog caca-marba yang hidup segak mati tak mau.
Blogger dia pun sekejap update sekejap jadi hantu.

Total Pageviews

Dibina oleh Ayuni Rafilah © 2014-2023 Hak Cipta Terpelihara
Dikuasakan oleh Blogger.

Tips Menghindari Copyright Strike Di YouTube...


Apalah nasib badan... baru saja nak belajar membina akaun YouTube tiba-tiba dah kena copyright strike gara-gara kena lapor oleh organisasi Freemason. Bercakap tentang Freemason, apa yang menarik ialah penjelasan tentang pertubuhan tersebut sangat berbeza dalam Wikipedia bahasa Inggeris dan Wikipedia bahasa Melayu. Dalam Wikipedia bahasa Inggeris Freemason diperkenalkan sebagai organisasi berasaskan perpaduan dan persaudaraan. Manakala dalam Wikipedia bahasa Melayu Freemason dikenali sebagai pertubuhan syaitan.

Berbalik pada hal Ayuni, sebenarnya Ayuni baru saja belajar membina dan menjenama akaun YouTube seiring dengan permintaan berblogging zaman sekarang. 20 tahun dulu kerja blogging amat mudah dan menggembirakan sebab blogger hanya perlu menulis, memuatnaik gambar dan menggunakan imaginasi. Zaman sekarang ni persaingan media sosial makin hebat dan kerja blogging dah merangkumi bukan takat menulis malah memuatnaik video, mempromosikan barangan klien, membuat perkongsian dalam 1001 platform media sosial, menari dalam Tik Tok serta pergi ke event.

Apa kaitan video Ayuni dengan Freemason pula? Video Ayuni muatnaik baru-baru ini telah ditarik balik oleh YouTube di atas permintaan organisasi Freemason kerana dikatakan mengandungi hakcipta terpelihara milik mereka. 


Menurut pengurusan YouTube, jika akaun Ayuni mendapat 3 kali copyright strike dalam masa 3 bulan maka akaun YouTube Ayuni akan ditutup terus. Nampaknya Ayuni kena berhati-hati apabila nak memuatnaik video ke YouTube mulai sekarang. Jom belajar cara-cara nak hindari copyright strike di YouTube...


APA ITU COPYRIGHT STRIKE DI YOUTUBE?

YouTube Copyright Strike atau Pelanggaran Hak Cipta adalah situasi di mana sebuah video didapati telah menggunakan konten milik orang lain. Biasanya video YouTube yang melanggar peraturan hak cipta akan dihalang daripada menjana pendapatan.

Biasanya apabila sebuah channel YouTube mendapatkan peringatan Copyright Strike atau Pelanggaran Hak Cipta pada salah satu video yang telah dimuatnaik, sebahagian atau seluruh isi kandungan video tersebut merupakan karya hak milik orang lain .


CARA MENGHINDARI COPYRIGHT STRIKE YOUTUBE

1.  Jangan memuatnaik semula video yang bukan milik anda sendiri

Jangan memuatnaik semula video milik orang lain. Jika tetap ingin menggunakan video milik orang lain, pastikan bukan seluruh bahagian konten, tetapi hanya sebahagian kecil saja. Anda selamat memuatnaik semula video sekiranya diberikan izin oleh pemilik asal konten melalui Copyright Claim. Namun segala pendapatan yang dijana melalui video tersebut di akaun anda akan disalurkan kepada pemilik asal video.

2. Gunakan audio atau muzik yang tiada hak cipta

Jika anda tambah audio pada video, gunakan fail audio yang dihasilkan sendiri atau boleh juga cuba perkhidmatan tersedia dalam perpustakaan audio percuma seperti YouTube Audio Library dan NCS / Non Copyrighted Songs. Contoh non-copyrighted songs boleh dilihat pada kredit video Ayuni yang berjudul Malaysian Creates Hilarious AVENGERS: ENDGAME Ending! [SPOOF ALERT] 

3. Menggunakan lagu versi remix atau cover

Kalau nak pakai lagu-lagu yang tengah popular, lebih baik gunakan versi cover. Jika cover lagu milik orang lain, mintalah izin daripada tuan empunya.

4. Gunakan audio dan video yang menggunakan lesen Creative Commons

Biasanya video di Youtube dimuatnaik dengan status YouTube Standard License, namun ada juga yang meletakkan status Creative Commons pada video mereka untuk kegunaan orang ramai. Cara nak cari video yang gunakan lesen Creative Commons ni senang saja, cuma taip kata kunci yang berkaitan di enjin carian YouTube dan pilih filter Creative Commons.


APA AKAN TERJADI SEKIRANYA BERLAKU COPYRIGHT STRIKE?

Pihak pengurusan Youtube akan memberikan peringatan dan amaran kepada pengguna. Anda akan diminta oleh pengurusan YouTube untuk menjalani Copyright School untuk disekolahkan tentang dasar-dasar memuatnaik video dengan cara betul di YouTube. Memang menyampah bila terpaksa melalui Copyright School ni, dahlah guna video pembelajaran kartun Happy Tree Friends yang tidak lengkap, dan Ayuni pula tak dapat jawab kesemua soalan dengan betul. Dulu-dulu tak ada benda ni pun masa zaman permulaan YouTube. Mengada-ngada saja media sosial zaman sekarang ni.... *mula membebel panjang-panjang*

Setelah menghadiri Copyright School, status copyright strike di channel anda akan luput dalam masa 90 hari. Video yang kena copyright strike tersebut akan ditarik balik oleh YouTube atas permintaan pemuatnaik asal dan anda tidak akan dapat menjana pendapatan melalui video tersebut.

Sekiranya anda cuma kena Copyright Claim dan bukan Copyright Strike, ia bermakna anda diberi keizinan oleh pemuatnaik asal untuk menyiarkan video namun kesemua pendapatan yang dijana melalui video tersebut akan disalurkan kepada akaun Google Adsense pemuatnaik asal.

5 ulasan:

  1. Terima kasih atas perkongsiannya. Mudah-mudahan selepas ni tak terjadi lagi perkara sebegini.

    BalasPadam
  2. Hi Ayuni,
    bagaimana pula jika sudah kena 7 strike?
    akaun akan tutup terus dalam masa 7 hari?
    apa terjadi pada pendapatan dalam youtube?
    pendapatan yang sudah masuk dalam google adsense pula bagaimana?
    min pencerahan ya.

    BalasPadam
  3. hai ayuni....
    saya nak tanya...bole monetize ke kalo ada copyright strike...sy sekarang dah ada dua copyright strike dan sekarang dah meet requirement 1000 subs dan 4000 watch hour....sy dalam process monetize utk jd youtube partner program....tlg reply ye kt email sy awan.nano919@gmail.com

    BalasPadam
  4. Hai ayu ni , saya Que ... saya nak tanya laaa tapi saya ada masukkan video zumba tapi pakai lagi orang lain... saya masukkan 3 lagu dalam video tu .... tibe tibe kena block .... dia cakap( your video is blocked in canada) tapi saya masukkan di Instagram ... saya tak berapa faham laaaa....
    (Your video was blocked because it may contain music, audio or video that belongs to someone else.

    Your video matches 31 seconds of video owned by someone else.
    They requested videos containing this content to be blocked in the following countries where they own the rights:
    Canada

    Instagram is committed to protecting everyone's intellectual property, so we're letting you know that your video contains material that you may not have the rights to use. Learn more

    Delete this video if you don't have the rights to use all of the content in it. This won't affect your account.)

    (Under Instagram’s Terms of Use and Community Guidelines, you can only post content to Instagram if it doesn’t violate the intellectual property rights of another party. The best way to help make sure that the content you post to Instagram doesn’t violate copyright law is to only post content that you’ve created yourself.

    You might also be able to use someone else’s content on Instagram if you’ve gotten permission (for example, a license), or if your use is covered by fair use or some other exception to copyright. It’s generally a good idea to get permission before posting content, and to get that permission in writing.

    Please note that Instagram can’t help you obtain permission to use copyrighted content.

    Before you post content on Instagram, you may want to ask:

    Did I create all of the content myself?
    Do I have permission to use all of the content included in my post?
    Does my use of the content fall within an exception to copyright infringement?
    Is the content protected by copyright (for example, is it a short phrase, idea or public domain work)?

    BalasPadam
  5. lagu versi remix maksud nya kita sendiri custom mix kan lagu berlainan ke?

    BalasPadam